Szukaj na tym blogu

sobota, 6 kwietnia 2013

Pierwsza produkcyjna implementacja - komunikacja po rs232

Kabelek

Podczas prac nad połączeniem mojego atmega16 do komputera posiłkowałem się artykułem RS-232: Komunikacja ATmega8 z komputerem.

Do zrobienia wtyczki wykorzystałem trzy linie z taśmy (trzeba było chyba cztery albo pięć, ale o tym później), akurat kolory przewodów to czerwony, pomarańczowy i żółty. Przylutowałem je następująco:
  • czerwony - RXD - pin nr 2
  • pomarańczowy - TXD - pin nr 3
  • zółty - GND - pin nr 5
a następnie skręciłem wtyczkę.


Z drugiej strony przewodów przylutowałem goldpiny i zabezpieczyłem koszulkami termokurczliwymi.

Gotowy przewód prezentuje się następująco:
Przewód do podłączania układu do RS232
Przewód do podłączania układu do RS232

Reszta układu na płytce stykowej

Na początek zaprojektowałem sobie układ w programie fritzing.
Projekt układu we Fritzing

Teraz pozostało połączyć wszystko na płytce. W artykule jest mowa o kondensatorach 1μF, ale fdzieś w sieci przeczytałem, że dla układu MAX232N lepiej użyć 10μF i takich na próbę użyłem.
Dodatkowo (w stosunku do projektu) na płytce umieściłem diodę świecącą, przycisk do resetowania mikrokontrolera oraz pozostawiłem podłączone termometry ds18b20.

Skończona praca:
Gotowy układ

Gotowy układ
Arduino pełni rolę zasilacza dla atmega16, programatora oraz przez jakiś czas jeszcze będzie pełnić rolę monitora temperatury, do czasu aż nie uruchomię tego na Linuksie.

Brak auto reseta

Zauważyłem, że w odróżnieniu od Arduino atmega nie resetuje się kiedy z poziomu PC otworzę port RS232. Szybka lektura pokazała, że powodem jest brak podłączenia pinu RST do jednej z dodatkowych nóżek we wtyczce RS232 (chodzi chyba o CTS, ale nie pamiętam i to nieważne teraz) - trzeba będzie to poprawić w docelowej implementacji.

Podsumowanie

Szybie testy pokazały, że układ pracuje prawidłowo i przesyła dane do komputera, a także odczytuje dane z termometrów.


Wykonanie planu

  • uruchomić całość na Linuksie
  • wymienić CoolTerm.exe na coś innego 
    • uruchomienie cu w celu odczytu danych
    • poradzić sobie z problemem ekstra danych wypisywanych przez cu
  • zacząć odczytywać czas z zegara serwera
  • zrobić stronę www i wystawić na zewnątrz
    • uruchomienie rrdtool
      • przeniesienie, modyfikacja skryptów
      • sprawdzenie czemu na wykresach brakuje danych
    • połączenie z cu
    • automatyzacja
    • wystawienie na serwerze
  • zmontować układ, a aby to zrobić to trzeba:
    • wybrać docelowy mikro-kontroler - i zakupić go
    • dowiedzieć się jak się go programuje i zmontować programator - i zakupić co potrzeba
    • zaprogramować kontroler
    • dowiedzieć się jak najlepiej zmontować docelowy układ (skąd płytkę itp) i zmontować - a wcześniej zakupić co potrzeba
    • dowiedzieć się czy i jakie peryferia są potrzebne (kwarc, zasilanie, komunikacja z komputerem po rs232) - zakupić potrzebne
      •  zakup części do podłączenia RS232
      • zmontować wszystko co potrzebne do połączenia RS232
    • jakąś obudowę do tego dobrać - i znaleźć lub zakupić

Legenda

  • wykonane
  • do zrobienia
  • nowe zadanie lub podzadanie
  • aktualnie robione

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz